woensdag 9 december 2015

Ooooooooo....denneboom



6 december 2015, 15.00 uur: "Maaamaaaa ik ben wakkuh.....

Twee slaperige oogjes kijken me aan als ik de slaapkamer binnen loop.
"Nu kestboom kope?"
Ja lieverd, wij gaan met z'n drietjes een kerstboom kopen!
Jassen aan, sjaal om en in de auto.

Bij aankomst: 
"Oooooo papa kijk! Denneboom!! en lichtjes!!"
We stappen uit de auto en lopen langs de rijen met kersbomen.
Grote, kleine, met net, zonder net, met kluit, zonder kluit. Alles is te koop.

"Oooooo mama, is dat nou?" klinkt het naast me.
"Dat is een meneer in een pak van de kerstman lieverd".
De kerstman wordt van top tot teen geïnspecteerd en ik zie een goedkeurend knikje vanuit m'n ooghoek.

"Ooooo papa kijk nou!" Klinkt het vervolgens. 
"Een hame en pijkers....en was dat nou?"
Papa buigt zich voorover, tilt de verwonderde peuter op.
Dat is een heuze 'kerstboominpakton'. De boom gaat in de ton, krijgt een netje eromheen en daarna wordt met een hamer en spijkers een kruis onder de boom getimmerd. Prachtig vindt meneer het!

"Ooooo heeeeeeel veel pijkers mama, kijk nou, heel veel pijkers".
Een bakje vol spijkers trekt de volledige aandacht van zoonlief.

Even later hebben we een boom uitgezocht, betaald en de boom in de auto geladen. De achterbank naar voren en de autostoel van onze kleine vriend voorin. Dat levert weer een 'ooooooooo' op! 
"Oooooo mama, ik op mama toel!"
Ik zie een grote lach van oor tot oor.
Jep, mama vouwt zich dubbel op de achterbank naast prikkende kerstboom. Mijn twee lieve mannen zitten prinsheerlijk voorin de auto.

Eenmaal thuis blijft meneer verwonderd 'oooo-en'.
Om de boom, de lampjes, de kerstballen, de sterren, het vliegtuigje dat in de boom hangt, en ga zo maar door....

Verwondering, blijdschap en vrolijkheid alom.
Ooooo wat is een kerstboom in huis halen heerlijk dit jaar!










Geen opmerkingen: